Raszów – Rudawy Janowickie

Do miejsc często odwiedzanych w Rudawach Janowickich należą Góry Sokole. Na drugim jednak końcu tego pasma, w cieniu Wielkiej Kopy i nieopodal Kolorowych Jeziorek znajduje się niezwykle urokliwa miejscowość – Raszów. Nazywa ta może być znana, bo w kościele parafialnym znajduje się mauzoleum Schaffgotschów – perła renesansowej sztuki nagrobnej. Klucze do kościoła znajdują się w domu obok kościoła. Można wejść, ale nie można robić zdjęć – próbowałem kiedyś nawet zdobyć pozwolenie z Kurii, ale natrafiłem na mur – trudno. Miało być o Raszowie…

Jadąc od Kamiennej Góry w stronę Przełęczy Kowarskiej trzeba skręcić w prawo. Początkowo droga biegnie rozległą równiną, a na horyzoncie rysuje się Wielka Kopa i widać już coraz lepiej domy w Raszowie. Po kilku zakrętach zaczyna się podjazd. Radzę jechać na górę i skręcić w prawo (jedyny skręt w prawo) i pojechać kawałek od podjazdu, aż do budynku świetlicy. Tam można spokojnie zaparkować samochód.

raszów

Odradzam inne opcje, które może podpowiadać nawigacja – może kazać jechać do Pisarzowic albo każe jechać przez Wieściszowice. Oby dwie drogi FATALNE, co i tak jest mało powiedziane, a czasami z Wieściszowic zwykłą osobówką po prostu się nie przejedzie. Szczególnie zimą.
raszów - rudawy janowickie
Dalej opcji jest kilka. Można iść polami w górę. Im będziemy wyżej, tym widok będzie ciekawszy. Można również udać się na widoczne w oddali po prawej stronie (stojąc przy świetlicy) wzgórze. Droga dosyć podmokła, ale da się przejść. Problemem mogą być ciekawskie krowy na pastwisku.
Idąc na wzgórze po lewej ręce w pewnym momencie dojdziemy do szerokiej drogi, sporo ponad domami. Idąc nią dalej dojdzie się na Kolorowe Jeziorka. Plenerowo polecam szczególnie te dwie opcje – na prawo i na lewo. Na prawo jest łagodniej i raczej na wschód słońca. Na lewo będzie stromo pod górę po krzakach, aż do drogi w lesie. Potem fajna szeroka droga.
Zaraz po skręcie z głównej drogi jest rzeka. Trochę krzaków, ale są też wierzby. Rano często to miejsce przykrywa gęsta mgła i panuje świetny klimat.
Widok na kościół najlepszy (moim zdaniem) jest mniej więcej TUTAJ
Miejsce po prawej o którym pisałem jest TUTAJ
Raszów można odwiedzać przez cały rok na wschód i zachód słońca, chociaż najładniej wydaje mi się jest zimą. Często rano będąc na wysokości kościoła będzie się nad morzem mgieł.
raszów - rudawy janowickie

Chcesz być na bieżąco i nie przegapić kolejnego wpisu? Zapisz się na mój NEWSLETTER. Regularnie będę informował Cię o nowościach i ciekawostkach z moich podróży!